Meest gestelde Vragen & Antwoorden

Voordelen

Welke voordelen kent een online blad?
Een online uitgave kent een keur aan voordelen ten opzichte van gedrukte media. Denk aan besparing van hoge kosten voor drukwerk en verzending, sneller updates doorvoeren, het bereik meten, gemakkelijker feedback vragen van uw lezers, en elk magazine personaliseren en daardoor uw ontvangers persoonlijk aanspreken. Maar dat is niet alles. Kijk hier voor meer voordelen.

Productie

Wat is het verschil tussen een offline en online blad?
Een digitaal magazine heeft veel overeenkomsten met een gedrukt exemplaar. Wat dat betreft is het net als een traditioneel tijdschrift. Je herkent een bladritme, een gevarieerde mix van onderwerpen en artikelen, en een bepaalde interactie die de lezer vraagt actief deel te nemen door bijvoorbeeld meningen te geven en reacties achter te laten. Maar digitaal gebeurt het anders. Onder meer met video’s, een keur aan interactieve elementen en uiteraard slideshows. Beeld speelt overigens een belangrijke rol bij digitale bladen, meer dan bij gedrukte media. Aantrekkelijke beelden en fotografie trekken de lezer het digitale blad in.
Hoe start ik een online blad?
Voor ons als bladenmakers is dat routine, maar voor u als opdrachtgever kan dat een hele klus zijn. Er zijn immers veel zaken waar u aan moet denken. Ontwikkeling van het bladconcept, huisstijl, look & feel, realiseren van een goed bladritme, aanspreekvorm in de teksten, interviews regelen en voeren, teksten uitwerken, in check geven en corrigeren, maar ook op maat maken en zorgen dat de redactie via aansprekende headings wordt gelezen. En dan hebben we het nog niet over fotografie, design, techniek, uitnodigende aanbiedingsmail, hosting enzovoorts. Heeft u nog nooit een online magazine gemaakt, dan komt er zeer veel op u af. Wij realiseren ons dat terdege en helpen u daar graag mee. Ontzorgen is ons motto. Ook de prijs van het blad is daarop gebaseerd. U doet het nooit alleen.
Hoe verloopt de productie?
Met het al ontwikkelde format kunnen wij alle redactionele bijdragen snel en doeltreffend invullen met nieuws en relevante informatie. Uiteraard in de look & feel van uw onderneming. Samen met u stellen wij de content vast. Vervolgens verzorgen wij coördinatie, redactie, beeldproductie, design en techniek van het blad. Indien u dat wenst, adviseren of helpen wij ook bij de verzending van een uitgave die niet slechts bladerbaar is, maar tal van interactieve verrassingen bevat.
Kan ik zoveel pagina’s samenstellen als ik wil?
In principe wel, maar wij raden het af om te veel pagina’s te kiezen. Een online blad  van zo’n 10 pagina’s komt al snel overeen met 24 pagina’s in een gedrukt exemplaar. Bij de gedrukte variant is meteen alle content in beeld. Een uitgebreid artikel telt dan al snel 4 pagina’s. Bij een online blad blijft dat 1 pagina, maar wel met diverse doorklikpagina’s. Wij adviseren om niet meer dan circa 10 pagina’s per editie te maken. Je kunt beter vaker verschijnen met edities die minder pagina’s bevatten. Zo kom je ook vaker bij de doelgroep in beeld.
Kan ik een filmpje opnemen?
Geen eigentijds medium zonder bewegende beelden. U kunt uw video of filmpje uploaden via bijvoorbeeld YouTube. Wij maken dan de pagina waarop uw filmpje via YouTube zichtbaar is.
Kan ik muziek toevoegen?
Dat is mogelijk. Maar wij raden aan om daar bewust, misschien zelfs terughoudend, mee om te gaan. Muziek kan het lezen van een interview of artikel wat verstoren. Maar het kan weer zeer goed als ondersteuning van een fotoreportage. Bepaal dus zelf, of samen met ons, bij welke pagina’s muziek een goede, belevingsvolle aanvulling is.
Kan ik een poll opnemen?
Ja, lezers kunnen daarmee een stem uitbrengen. Bovendien ziet u meteen de resultaten tot dan toe. Hoeveel lezers gaan voor een Online Blad? Bijna 100%!
Kan ik een pdf toevoegen?
Jazeker, soms is het handig om artikelen of tips printbaar te maken. Een speciale button maakt het mogelijk de bijdrage als pdf te downloaden en op uw desktop computer, iMac, laptop of tablet te bewaren. Printen kan dan ook. Wilt u een voorbeeld zien? Bekijk de laatste pagina van Werelds! van Holland International Reisbureau.
Kunnen lezers een reactie kwijt zonder dat ik overspoeld word met mails?
Ja, we kunnen een pagina maken, waarbij uw lezers in een veld hun reactie kunnen melden. Die komen dan terecht in een database. U krijgt toegang tot die database. We geven u een instructie hoe daar te komen en hoe u de informatie kunt downloaden.

Kosten

Waarom is de post voor fotografie niet opgenomen?
Beeld is zeer belangrijk bij een online uitgave. Met het beeld trekken we de lezers de pagina’s in. We stellen dan ook hoge eisen aan de kwaliteit van de fotografie. Maar welke fotografie nodig is, hangt af van het product, de dienstverlening en de uitgever. Een reisorganisatie, om maar iets te noemen, heeft vaak al veel fraaie beelden in stock. Die kunnen wij dan zonder extra kosten in het blad opnemen. Maar voor een andere opdrachtgever is het wellicht wenselijk om beelden te regelen die exact bij de content aansluiten. Daarom is het lastig om voor fotografie vooraf al de kosten in beeld te brengen.
Kan ik de kosten verlagen?
Omdat wij gebruikmaken van bestaande - al eerder door ons ontwikkelde - templates, kunnen wij de kosten scherp houden: lager dan bij andere aanbieders. Voor de technische ontwikkeling van de nieuwe uitgave rekenen wij immers geen kosten (zie andere vraag & antwoord). Wilt u de kosten voor de productie nog meer verlagen, overweeg dan om een of meer partners te laten deelnemen. Afhankelijk van het bereik kunt u voor een advertentie of advertorial zeker zo’n € 750,- tot € 1.000,- vragen. Overigens gaat onze voorkeur uit naar advertorials in de stijl van het blad. Ook de advertorial kunnen wij voor u verzorgen.

Format

Wat is slimmer: een blad op maat maken of kiezen uit templates?
We kunnen natuurlijk een online blad geheel op maat maken. Maar het loont de moeite om een uitgave met vooraf ontwikkelde templates te overwegen. Dat bespaart u namelijk aanzienlijke kosten. In dat geval is het niet nodig om een langdurig en kostbaar traject in te gaan van ontwikkeling op maat. Kiest u uit bestaande templates, dan nemen wij de aanzienlijke tijd (en daarmee kosten) voor de technische ontwikkeling voor onze rekening. U betaalt alleen de productie van het blad, niet de technische ontwikkeling van de templates. Wel maken we eenmalig enkele uren voor het realiseren van een vormgeving in de look & feel van uw organisatie. Bovendien zijn er al veel templates ontwikkeld, waarmee wij u kunnen verzekeren een online blad te realiseren dat in geen enkel opzicht lijkt op dat van een ander. Toch een beetje maatwerk dus.
Wat houdt het bestaande format in?
Als makers hebben wij - Ruud Slagmolen (concept, redactie, fotografie & bladmanagement) en Len Blonk (webdesign, techniek & hosting) - ruime ervaring in het realiseren van customer media. Om de drempel voor ondernemers of instellingen te verlagen, ontwikkelden wij een professioneel format, een stramien voor een volledig blad. Dat scheelt u als opdrachtgever kosten voor het maken van een nieuw format. Die kosten nemen wij voor eigen rekening. Het format toont diverse pagina’s met elk een eigen template. Een interview naast een beeldverhaal, kort nieuws naast tips enzovoorts. Met de al ontwikkelde templates kunnen wij een gevarieerd bladritme garanderen, en daarmee aan aantrekkelijk magazine.
Uit welke templates kan ik kiezen?
Op deze website treft u diverse uitgaven aan. Die uitgaven, en ons voorbeeldblad, geven u al een zeer goed beeld van de variatie in templates. Als makers zitten wij echter niet stil. We ontwikkelen voortdurend nieuwe rubrieken en templates waarvan wij de kosten voor technische ontwikkeling voor onze rekening nemen. Bekijk de uitgaven en bepaal zelf al welke templates u aanspreken. Uiteraard adviseren wij u graag bij de invulling van uw blad. Sterker nog; die uren en kosten zijn in de prijs inbegrepen.

Toepassing

Is onlineblad.nl meer dan een magazine?
Je kunt het format voor diverse doeleinden inzetten. Uiteraard voor een interactief magazine, maar denk ook eens aan een speciale nieuwsbrief, een digitale productbrochure of een (sociaal) jaarverslag. Filmpjes,
animaties en bewegende grafieken maken de uitgave extra interactief. En met de share buttons zorgt u ervoor dat ontvangers de uitgave delen via social media. Met digitale vernieuwing kun je traditionele uitingen visueel verrassend en zeker eigentijds maken. En wie dat wil, kan informatie als pdf downloaden en uitprinten of opslaan.

Meten

Kan ik zien wie wat leest?
Het online blad wordt gekoppeld aan Google Analytics. Daardoor kunt u exact meten hoeveel ontvangers het blad bekijken. Maar ook bekijken welke pagina’s zij zoal lezen en hoelang. Op die manier kunt u zien welke rubrieken het meest populair zijn. En daar kunt u bij een nieuwe editie weer uw voordeel mee doen. Overigens ziet u niet wie het blad opent, maar wel in welke plaats dat gebeurt. En vaak is dat veel verder weg dan u denkt. Niet zelden worden onze bladen in Australië of Brazilië geopend.

Ontvangst

Hoe kan ik het bereik vergroten?
Trekt u per editie meer partners als mede-uitgever aan, dan krijgt het blad een veel groter bereik. Niet alleen u stuurt het blad immers naar uw relaties, ook de andere partners sturen het blad door naar hun relaties. En die relaties kunnen het blad weer doorsturen waarmee u als uitgever uw bereik vergroot. Ook voegen we zogenoemde share buttons toe, waarmee de ontvanger de uitgave via social media met familie, vrienden of zakelijke relaties kan delen.