Dát werkt pas: een nieuwsbrief zonder nieuws!

Dát werkt pas: een nieuwsbrief zonder nieuws!

4 gouden tips voor een effectievere nieuwsbrief

Wees eens eerlijk: hoe goed bekijkt u nog een digitale nieuwsbrief? Tien tegen één dat u de uitgave vluchtig doorneemt. En misschien komt het vaker voor dat u het exemplaar niet eens opent. Pff, weer zo’n ding in je mailbox. Hup, klik, weg ermee. Die reactie hebben waarschijnlijk ook de ontvangers van uw eigen nieuwsbrief. Of die van uw bedrijf. Wat dan te doen? Stoppen met die uitgave? Zouden we niet voor kiezen. Maak ‘m daarentegen aantrekkelijk. Pas enkele verleidingstrucs toe!

blog1

Wilt u lezers boeien en binden? Praat dan niet voortdurend over uzelf. Dat wekt irritatie op. ‘Wij introduceren een nieuw product. Wij hebben nieuwe klanten. Wij ambiëren zus. Wij realiseren zo.’ Herkent u dit soort nieuwsberichten? Het gaat altijd over de afzender, vrijwel nooit over de ontvanger. Die denkt: what’s in it for me? Nou, niet veel dus. Zo’n nieuwsbrief heeft geen enkele waarde voor de lezer. Hoog tijd voor een opknapbeurt. En daarbij pak je inhoud én uiterlijk aan.

Tip 1. Gooi weg dat nieuws!

Kijk eerst eens goed naar de inhoud van uw eigen uitgave. Gaat het nieuws alleen over u, uw product of uw bedrijf? Gooi dat nieuws dan maar over de schutting. De meest effectieve nieuwsbrief biedt waardevolle inhoud die gekoppeld is aan een dienst of product. Stel, u bent fotograaf. Kom dan ’ns met praktische fototips. Dáár hebben de lezers wat aan. En willen ze zich nóg meer bekwamen, dan biedt uw nieuwe workshop nog meer oplossingen.

Tip 2. Bied oplossingen

Nog zo’n voorbeeld: mensen kopen niet zomaar volkorenbrood, ze kiezen vooral voor gezondheid. En je koopt geen verzekering, maar controle op je leven. Kijk daarom grondig naar uw eigen diensten en vertaal die in oplossingen. Geen nieuws dus over ‘ik’ en ‘wij’, maar waardevolle informatie. What’s in it for me, weet u nog?  Kennis overdragen is overigens een zeer effectieve marketingstrategie. Met zo’n aanpak kijken uw ontvangers misschien wel uit naar uw volgende uitgave. Bovendien toont u meteen welke vakkennis u bezit.

Tip 3. Draai die kop om

Een intrigerende kop trekt lezers uw tekst binnen. Dat blijkt ook nu weer. Anders was u niet al op dit punt in de tekst beland. Een goede kop dwingt dus tot stoppen, en vooral tot lezen. ‘Hé, daar wil ik iets meer over weten.’ Draai daarom uw huidige kop de nek om, en neem de tijd om een informatieve, maar vooral prikkelende, verrassende, intrigerende, pakkende heading te maken.

Tip 4. Kies voor een facelift

Tot slot het uiterlijk. Kijk eens in de spiegel. Hoe onderscheidend is het gezicht van uw nieuwsbrief? Lijkt dat op al die andere exemplaren die dagelijks uw mailbox vullen? Zoveel tinten grijs, geen enkele in de kleuren van de regenboog? Dan wordt het hoog tijd voor een facelift. Pak het uiterlijk aan. Nog beter: ook de vorm. Kijk om u heen en laat u inspireren door die exemplaren die opvallen. Denk out-of-the-box. Misschien moet uw nieuwsbrief wel een nieuwsblad worden. Met meer ruimte voor verdieping, beleving, interactie én… waardevolle tips voor de lezer! Succes.

Benieuwd hoe het ook kan? Mail ons voor vrijblijvend advies

Contact

Uw naam (verplicht)
Uw e-mailadres (verplicht)
Onderwerp
Uw boodschap