Zó trek je lezers jouw blad binnen!

Zó trek je lezers jouw blad binnen!

5 vuistregels voor een scorende cover

Een goede cover trekt lezers het magazine in. Niet voor niets besteden alle toonaangevende publieksbladen daar zeer veel tijd aan. Hun covers staan immers naast elkaar in het schap van de supermarkt. En al die covers proberen voorbijgangers tot aankoop te verleiden. Concurrentie alom dus. Hoe maken redacties hun cover?

 1. What’s in a name?

Geef je blad een aansprekende naam. Die moet uiteraard passen bij het magazine en bij de organisatie. Bovendien moet de titel je doelgroep aanspreken. Een voorbeeld. De Verkeersonderneming werkt aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse regio. Daarvoor reikt de organisatie diverse middelen aan, van fietsenplan tot een app die files meldt en je daarmee aangeeft dat je beter iets later kan vertrekken. Alles om de doorstroming te verbeteren. Met een magazine bracht De Verkeersonderneming betrokkenen op de hoogte van de geboekte resultaten. Logisch dat de titel Results! werd. We gebruikten de R bovendien als een stempeltje dat in het blad diverse resultaten extra benadrukte.

 results-cover2. Regel een boeiend beeld

Zet een intrigerend beeld op de cover; eenvoudig en rustig werkt beter dan een foto waarop heel veel gebeurt. En maak een headline die op dat beeld aansluit. Bij Results! moest het beeld herkenbaar Rotterdam zijn, dat ook nog eens doorstromend verkeer toonde. De locatie werd de Erasmusbrug met het markante complex ‘De Rotterdam’ als decor. Het beeld iets scheef om meer dynamiek aan de foto te geven. En de sluitertijd wat langzamer om vaart bij fietser en auto te tonen. Dat stroomt lekker door, concludeert de lezer. En de headline ‘14.167 Spitsmijdingen’ onderstreept meteen een belangrijk resultaat.

 3. Bedenk passende headlines

Headlines moeten je lezers nieuwsgierig maken. Ze geven aan wat zij in het blad kunnen verwachten. Zet minimaal twee en maximaal vijf headlines op de cover. Waak echter voor de rust op de voorpagina. Laat de hoofdkop er typografisch uitspringen. En kies een letter die past bij het blad en de organisatie. Overigens hoeven die headlines niet bij elk nummer op dezelfde plek te staan. De foto bepaalt de locatie. Je kunt spelen met koppen; soms is één zin voldoende, vaker vullen twee kopjes elkaar aan. De kop ‘Vaker op de fiets naar het werk’ geeft al aan dat automobilisten vaker voor alternatief vervoer kiezen. Maar de toevoeging ‘6 Miljoen minder autokilometers’ zegt nog meer over dat behaalde succes.

 4. Toon de afzender

Van wie is het magazine afkomstig? Maak dat duidelijk door logo en bedrijfsnaam onderdeel van de bladtitel te maken. Laat onderdelen van de huisstijl (kleur en/of vorm) op de cover en in het blad terugkomen.
Relaties herkennen de afzender en zijn daardoor sneller geneigd om te ontdekken wat het blad zoal meldt.

results-backcover 5. Benut de achterpagina: maak een uitsmijter

De backcover is een van de meest onderschatte pagina’s van een magazine. En dat terwijl er vijftig procent kans is dat die op de deurmat of het bureau ligt. Benut die achterkant dus: maak een echte uitsmijter. Creëer een bijzondere rubriek, laat de cover achterop doorlopen, regel een (duurdere) advertentie of leg een link tussen voor- en achterkant. Bij Results! toonden we nogmaals ‘De Rotterdam’, het decor van de cover. Daaroverheen kwamen diverse resultaten als een soort telex achter elkaar. Om nog eens te benadrukken wat De Verkeersonderneming bereikt heeft om de bereikbaarheid van de Rotterdamse regio te verbeteren.

Check cover, back en de rest van Results! Wil je ook een blad? Bel of mail Ruud of Len

 

 

Contact

Uw naam (verplicht)
Uw e-mailadres (verplicht)
Onderwerp
Uw boodschap